söndag 13 oktober 2013

Tokhunden höll sig på banan idag!

Rallylydnadstävling idag igen med Lucas.
 
Tokhunden höll sig på banan idag! 

 Varit ganska less efter förra tävlingen men vi hade redan anmält till tävlingen idag så jag tänkte att vi åker och tar det som träning. Vi måste ju få ordning på de där sticken och det gör vi inte hemma i soffan...
Taktiken var att matte håller steeeeenfokus på Lucas och accepterar inte minsta ofokus från hans sida. Typ attityden massa beröm om du sköter dig men ...FAN TA DIG om du sticker!!!
 
Jag måste ha militärkontroll på honom om det skall gå, det går inte att släppa honom en halv sekund för det räcker för att han skall få syn på ngt och när han väl drar iväg så hinner jag oftast inte ta honom för han är så satans snabb. Alltså måste jag vara steget före och få stopp på otygen helst innan han ens hinner tänka tanken.

Det funkade. 

Men lite konstig attityd på matte tyckte Lucas (brukar vara mer glad och peppig) som blev lite osäker (han är ju så sjukt signalkänslig) så vi trasslade till ett par moment och poängen räckte inte till godkännt.
MEN jag är nöjd! Jag fullföljde och gjorde det jag tänkt (tävlingsinstinkten tog inte över) och fick igenom det jag ville, OCH det var faktiskt en del störning utanför som han reagerade på men jag kunde hjälpa honom att hålla ihop. Känns bra!

Och han skötte sig exemplariskt under resten av dagen på tävlingsplatsen och gjorde en riktigt snygg platsliggning bland massa folk och hundar i rörelse, lekande valpar och annat. BRA!
Han har faktiskt blivit riktigt bra med det "mentala" nu när vi är ute och tävlar. Funkar jättrebra med all den störningen som är, massa folk och hundar överallt. Han har stort behov av att kolla av allt så det får han alltid göra men sedan går det faktiskt bra att be honom jobba tillsammans med mig och han fixar att koncentrera sig på det.
Mycket bra =)
 
Sen är det ju en hund med ös. Han behöver en timme uppvärmning för att jobba av sig innan han funkar riktigt bra, i början när jag tar ut honom är han alltid väldigt taggad men nu kan vi jobba fram till ett mentalt tillstånd som funkar bra. Så himla gött! Det ger ett helt annat utgångsläge och en helt annan hund att jobba med även om vi fortfarande har mycket som vi behöver jobba med.  
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar